ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

اطلاعات جامع تخصصي ويلاهاي ايران و جهان را از اين مرجع دنبال كنيد.

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۹ بازديد

اين شيفتگي از روز اول راتر لاتا ، مرد آن روز كه روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و عظمت شگفت انگيز آن را مشاهده كرد ، وجود داشت. تأثير اين دانش در انديشه انسان و اعماق ذهن به حدي است كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن …

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://moonnews.ir/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ Thu, 07 Oct 2021 00:46:59 0000 سلامت و دانش https://moonnews.ir/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ اين شيفتگي از روز اول راتر لاتا ، مرد آن روز كه روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و عظمت شگفت انگيز آن را مشاهده كرد ، وجود داشت. تأثير اين دانش در انديشه انسان و اعماق ذهن به حدي است كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن …

اين شيفتگي از روز اول راتر لاتا ، مرد آن روز كه روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و عظمت شگفت انگيز آن را مشاهده كرد ، وجود داشت. تأثير اين دانش در انديشه انسان و اعماق ذهن به حدي است كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب آن و آنچه از آسمان مي بيند و تجزيه و تحليل منطقي كه در دانش آنها است ، تبديل شده است.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، قرنها با توهمات و تخيلات زيادي همراه بوده و به يك علم نيمه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبديل شده است. هزاران سال است كه نجوم با اين مفهوم علمي تخيلي در ارتباط است كه تأثير عميقي بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاريخ نجوم و اكتشافات آن به طور گسترده نگاشته شده است و شايد روان ترين كتاب The Swwalkers است كه زندگي بشر را با دانش نجوم از اولين زمانها تا به امروز دنبال كرده است.
شخصاً تحت تأثير اين كار كاستلر قرار مي گيرم ، و از زماني كه مادرم تخت من را در هواي آزاد پهن كرده است ، و بين عشق و ترس بر سر من ، اين علاقه در عشق من در آسمان بوده است ، من گاهي لحاف خود را بر مي دارم. به آسمان نگاه مي كنم و كمي ديگر آن را با ترس روي صورتم كشيدم.
داستان چگونگي تغيير علم نجوم در سده هاي پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنين داستان تكامل انقلابي كه در نجوم در قرن حاضر رخ داد ، موضوعي است كه در بسياري از كتابها و مجلات مورد توجه قرار گرفته است.
در ايران ، مجله نجوم اين دانش را از نظر تاريخي و تحقيق و توسعه فعلي به طرز معقولي در اختيار متقاضيان ايراني قرار داده است. من اين مجله را به عنوان هر ايراني علاقمند به اين زمينه در معرض ديد عموم قرار دادم. اما در طول سالها و متاسفانه مشكلات كمتري ديدم. اين بار ، هنگامي كه مسائل مختلف آن را مرور مي كردم ، به اهميت انتشار اين مجله پي بردم ، هم از نظر تقويت ديدگاه هاي آنها و هم از جهت انتشار علم براي اهداف ديگر ، كه به آنها اشاره خواهم كرد.

داستان از اين قرار است كه من فكر مي كنم بخش بزرگي از اشتباهات كنوني مردم در تصورات غلط درباره بهشت ​​است. اين بر اساس وجود دانش شبه در انسان است كه هزاران سال از نظر علمي در برابر مردم بي مسئوليت بوده و زندگي آنها را شكل داده است. در واقع ، در اينجا دو موضوع ، به ويژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات نادرست گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثير اندك اين دانش غلط بر زندگي مردم عادي.
اگر قرار است جامعه بشري اصلاح شود ، بايد توجه داشت كه بخش مهمي از فروپاشي و البته عقب ماندگي مربوط به همان دانش غلطي است كه نه تنها در نجوم بلكه در بسياري از جنبه هاي ديگر نيز وجود دارد. در پزشكي نيز همين امر صادق است. انواع اطلاعات غلط علمي مشكلات زيادي را براي انسان ها ايجاد كرده است. برخي از اين تصورات غلط كلامي هستند؛ به عنوان مثال ، در علم نجوم و پزشكي ، اين اعتقاد قطعي است كه ما از اين واقعيت كه نيازي به پزشك نداريم صرف نظر مي كنيم و كساني كه درد داده اند تحت درمان قرار مي گيرند. يا در نجوم ، به نام داستان ، داستانهاي بي اساس در مورد بدبختي هاي آن روزها گفته مي شود كه بسياري از دانشمندان ديني به آن اعتقاد ندارند. اما اينها وجود دارد و قرن ها در قالب راهنماي زندگي در دسترس مردم بوده است. اما بخش ديگر عدم قطعيت ها مربوط به مسائل داخلي اين دانش است.
واقعيت اين است كه ستارگان بر زندگي انسان تأثير مي گذارند و سلسله به قدرت مي رسد يا از قدرت سقوط مي كند ، يا مي توان سرنوشت انسان ها را از طريق فال آنها به دست آورد. در اين رابطه ، هزاران صفحه در كتابهاي نجوم باستاني بين مسلمانان و غير مسلمانان وجود دارد كه به طور منظم به نام علم تكثير و توزيع مي شود. بنابراين مي بينيم كه چگونه نيمه علمي مي تواند ذهنيتي غيرعلمي براي ما ايجاد كند و سپس ، با توجه به اعتقاد به آنها و نقش اين دانش در زندگي بشر ، مشكلات زيادي نيز براي ما ايجاد مي كند.
به نظر من ، اگر ما داستان اثر نادرست شبه نجوم و ويراني هاي ناشي از جنگ و غيره را مرور كنيم ، تعداد زيادي كتاب وجود خواهد داشت. تصحيح اين ايده ها مستلزم اراده اي قوي است كه مي تواند دانش غلط و گمراه كننده را از اذهان مردم حذف كند و اين امر به جز ترويج علم در بين مردم براي قرن ها به گونه اي كه بتواند بر ذهن هاي سفت و سخت جامعه تأثير بگذارد ، رخ نخواهد داد. بسياري از علوم ممكن است تأثير متداولي نداشته باشند ، اما نجوم زمينه اي است كه آگاهي عمومي در آن تأثير شگرفي دارد.
متأسفانه به دليل بي توجهي به اين جنبه از پرونده ، گاهي اوقات ، پس از صدها سال كشف علمي مهم در اين زمينه يا پزشكي ، احساس مي كنيم كه اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را مشغول كرده و اجازه حركت را از آنها مي گيرد. از اين منظر ، من نجوم را يك مجله علمي مي دانم كه طبقه متوسط ​​جامعه را نيز هدف قرار مي دهد ، و از اين جهت از افرادي كه در طول دهه ها تلاش كرده اند تشكر مي كنم. زيرا من اين را نه تنها از نظر تاريخ علم يا تبليغات آن ، بلكه نوعي پيشرفت مي بينم.

* چاپ شده در ويژه نامه سي ساله مجله نجوم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.