ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

اطلاعات جامع تخصصي ويلاهاي ايران و جهان را از اين مرجع دنبال كنيد.

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۹ بازديد

در عوض ، از اولين روزي كه يك مرد خردمند روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و عظمت فوق العاده او را ديد ، اين علاقه بوجود آمده است. قدرت اين دانش در اعماق ذهن و ذهن انسان به گونه اي توسعه يافت كه جهان بخشي از اطلاع رساني …

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://myirannews.ir/علمي/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ https://myirannews.ir/علمي/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/#respond Sun, 03 Oct 2021 16:21:20 0000 علمي https://myirannews.ir/علمي/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ در عوض ، از اولين روزي كه يك مرد خردمند روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و عظمت فوق العاده او را ديد ، اين علاقه بوجود آمده است. قدرت اين دانش در اعماق ذهن و ذهن انسان به گونه اي توسعه يافت كه جهان بخشي از اطلاع رساني …

در عوض ، از اولين روزي كه يك مرد خردمند روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و عظمت فوق العاده او را ديد ، اين علاقه بوجود آمده است. قدرت اين دانش در اعماق ذهن و ذهن انسان به گونه اي توسعه يافت كه جهان بخشي از اطلاع رساني به فضاي درخشان خود و آنچه از آسمان مي بيند و نوري كه بايد بداند تبديل شده است.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، در چند دهه گذشته ، در بسياري از افسانه ها و افسانه ها نهفته است و به يك علم بي معني به نام نجوم و نجوم تبديل شده است. هزاران سال است كه نجوم با داستان علمي مرتبط است ، كه تأثير عميقي بر آگاهي بشري و اجتماعي داشته است. تاريخ نجوم به طور گسترده مستند شده است ، و شايد يكي از بهترين آنها كتاب خوابگردان باشد كه بر اساس زندگي انسان و نجوم از قديم بنا شده است.
شخصاً ، اين اثر كوستلر مرا تحت تأثير قرار داده است ، و اين علاقه از زماني كه مادرم تختخوابم را بيرون گذاشته است ، در عشق من به بهشت ​​ريشه دارد و در ميان عشق و ترس در سرم ، گاهي اوقات به آسمان نگاه مي كنم. ، و بعد از ترس صورتم را كشيد.
چگونگي تحول نجوم در قرن شانزدهم و پس از آن و همچنين تغييرات تكاملي كه در طول سالها در ستاره شناسي رخ داده است ، موضوعي است كه در بسياري از كتابها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ايران ، مجله Astronomy بر اساس تاريخ و تحقيقات و تحولات اخير اين را عاقلانه به علاقه مندان به ايران گفته است. كارمند ، من معمولاً مانند هر فرد ايراني كه در اين زمينه درگير بود ، مجله را در ملاء عام نگاه مي كردم. اما در طول سالها و متاسفانه به دليل چند مشكل آن را ديدم. اين بار ، پس از مرور مقالات مختلف آن ، به اهميت انتشار اين مجله ، در انتشار علم در بين مردم براي ترويج ايده ها و ساير اهداف خود پي بردم ، كه به آنها اشاره خواهم كرد.

نكته اين است كه من فكر مي كنم اكثريت قريب به اتفاق خطاي انساني بر اساس خطاي آسماني است. اين اطلاعات بر اساس كشف اطلاعات غلط در بين انسانها ، كه هزاران سال دانشمندان بي دقتي آنها را در معرض ديد انسانها قرار داده و زندگي آنها را تقويت كرده است ، بنا شده است. در عوض ، دو چيز در اينجا وجود دارد كه به طور خاص نجومي هستند: اول ، اطلاعات غلط در مورد نجوم. دوم ، تأثير عميق اين دانش غلط بر زندگي مردم عادي.
اگر تصميمي در بين مردم وجود دارد ، بايد توجه داشت كه نقش اصلي در تخريب و برعكس ، مربوط به همان تصورات غلط است كه در جهان و در بسياري از مسائل ديگر يافت نمي شود. همين امر در مورد پزشكي نيز صادق است. انواع افسانه هاي علمي باعث بدبختي زيادي براي بشر شده است. برخي از اين خطاها كلامي هستند. به عنوان مثال ، در نجوم و پزشكي ، اين اعتقاد ديگر است كه ما اين واقعيت را كه نيازي به پزشك نداريم كنار گذاشته ايم و به همه كساني كه مجروح شده اند كمك مي شود. يا در نجوم ، به نام توصيفي ، چيزهاي بي اساس در مورد سختي هاي روزهايي گفته مي شود كه اكثر متكلمان آن را صحيح نمي دانند. اما آنها وجود دارند و قرن ها به عنوان يك كتاب زنده در دسترس بشر بوده اند. اما بخش ديگري از خطا مربوط به مسائل داخلي اين اطلاعات است.
اين واقعيت كه ستاره ها بر زندگي يك فرد تأثير مي گذارد و باعث مي شود كه پادشاهان يا از تخت پادشاهي سقوط كنند يا اينكه آينده بشريت را مي توان از طريق فال آنها تعيين كرد. در اين رابطه ، هزاران صفحه در كتابهاي نجومي باستاني بين مسلمانان و غير مسلمانان وجود دارد كه مكرراً به نام علم تكثير و توزيع مي شود. به اين ترتيب ، مي بينيم كه چگونه علم بي معني مي تواند ايده هايي را ايجاد كند كه با علم هماهنگ نيست و سپس به دليل اعتقاد قوي آنها به آنها و قسمت عميق اين دانش در زندگي بشر ، مشكلات بيشتري را براي ما ايجاد مي كند.
به نظر من ، اگر ما داستان هاي فجايع نجومي و ويراني هايي را كه در جنگ باقي ماند ، و بسياري ديگر ، دوباره مرور كنيم ، تعدادي كتاب وجود خواهد داشت. تصحيح اين ايده ها مستلزم اراده اي قوي است كه مي تواند اطلاعات غلط و گمراه كننده را از اذهان عمومي حذف كند و اين تنها راهي نيست كه قرن ها علم را در بين مردم به گونه اي ترويج دهد كه بتواند بر تفكر انتقادي مردم تأثير بگذارد. شايد بسياري از دانشمندان علاقه عمومي نداشته باشند ، اما نجوم يكي از زمينه هايي است كه دانش بشر در آن بيشترين تأثير را دارد.
متأسفانه ، در نتيجه غفلت از اين جنبه از پرونده ، در برخي موارد ، پس از صدها سال كشفيات علمي يا پزشكي ، متوجه مي شويم كه اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را درگير كرده و حق حركت را از آنها سلب كرده است. از اين منظر ، من نجوم را يك مجله علمي مي دانم كه افراد ميانسال را نيز تحت تأثير قرار مي دهد ، و از اين جهت مي خواهم از كساني كه در تمام آزمايش هايي كه طي اين سال ها انجام داده اند شركت كرده اند تشكر كنم. زيرا من اين را نه تنها از نظر تاريخ علم يا ترويج عمومي آن ، بلكه ماهيت تكامل مي بينم.

* چاپ شده در ويژه نامه 30 ساله مجله نجوم

https://myirannews.ir/علمي/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.