۱۳ خاصيت شگفت‌انگيز تخمه كدو

اطلاعات جامع تخصصي ويلاهاي ايران و جهان را از اين مرجع دنبال كنيد.

۱۳ خاصيت شگفت‌انگيز تخمه كدو

۸ بازديد

برخي از غذاها ، عليرغم ظاهر كوچك ، مزاياي زيادي دارند. مثل تخمه كدو. تخمه كدو براي سلامت بدن بسيار مفيد است و سرشار از مواد مغذي ارزشمند است. مصرف مقادير كمي از آن مي تواند مقدار قابل توجهي چربي سالم ، منيزيم و روي را در اختيار بدن شما قرار دهد. به همين دليل …

۱۳ خاصيت شگفت‌انگيز تخمه كدو https://moonnews.ir/۱۳-خاصيت-شگفت‌انگيز-تخمه-كدو/ Sat, 02 Oct 2021 13:28:21 0000 عمومي https://mail.moonnews.ir/۱۳-خاصيت-شگفت‌انگيز-تخمه-كدو/ برخي از غذاها ، عليرغم ظاهر كوچك ، مزاياي زيادي دارند. مثل تخمه كدو. تخمه كدو براي سلامت بدن بسيار مفيد است و سرشار از مواد مغذي ارزشمند است. مصرف مقادير كمي از آن مي تواند مقدار قابل توجهي چربي سالم ، منيزيم و روي را در اختيار بدن شما قرار دهد. به همين دليل …

برخي از غذاها ، عليرغم ظاهر كوچك ، مزاياي زيادي دارند. مثل تخمه كدو. تخمه كدو براي سلامت بدن بسيار مفيد است و سرشار از مواد مغذي ارزشمند است. مصرف مقادير كمي از آن مي تواند مقدار قابل توجهي چربي سالم ، منيزيم و روي را در اختيار بدن شما قرار دهد. به همين دليل ، تخمه كدو با فوايد زيادي براي سلامتي ضروري است.

به گزارش ماه نيوز ، “باشگاه خبرنگاران جوان” در ادامه نوشت: تخمه كدو براي سلامت قلب ، سلامت پروستات و محافظت در برابر برخي از سرطان ها مفيد است. علاوه بر اين ، اين دانه هاي خوشمزه مي توانند با رعايت رژيم غذايي تناسب اندام مناسبي را براي شما به ارمغان بياورند و از آنجا كه دانه كدو تنبل حاوي طيف گسترده اي از مواد مغذي و مواد معدني است ، فوايد زيادي براي سلامتي دارند.

در اينجا مزاياي اين دانه آورده شده است:

1. استرس را كاهش دهيد

دانه هاي كدو تنبل فوايد شگفت انگيزي براي كاهش استرس دارند و در كنار ساير روش ها براي مقابله با استرس استفاده مي شوند. چه كسي تصور مي كرد دانه كدو تنبل مي تواند استرس را از بين ببرد و افسردگي را از بين ببرد ، اما اين دانه هاي خوشمزه حاوي مقدار زيادي منيزيم است كه تأثير آرام بخشي بر اعصاب دارد و همچنين براي سيگنال هاي انتقال دهنده عصبي در مغز مفيد است. در نتيجه باعث مي شود احساس بهتري داشته باشيد.

2. از غده پروستات محافظت كنيد

برخي از مطالعات علمي نشان داده است كه دانه كدو تنبل ، به دليل داشتن مواد فعال زيستي ، مي تواند به طور قابل توجهي از گسترش سرطان پروستات و BPH (هايپرپلازي خوش خيم پروستات) جلوگيري كند. ماده فعال زيستي تخمه كدو مي تواند از گسترش سلول هاي سرطاني پروستات جلوگيري كرده و مكانيسم كشتن اين سلول ها يا آپوپتوز را بهبود بخشد. تخمه كدو همچنين حاوي روي است كه نقش مهمي در حفظ عملكرد مناسب پروستات دارد.

3. محافظت از كليه

مواد شيميايي گياهي موجود در تخمه كدو از تجمع مواد مضر در كليه ها جلوگيري مي كند. اين تجمع مي تواند باعث ايجاد سنگ كليه يا سنگ كيسه صفرا شود و خون را قبل از ورود به كليه ها تصفيه مي كند و به كليه ها در تصفيه خون ، توليد ادرار و دفع مواد زائد متابوليك از بدن كمك مي كند.

4. عملكرد مثانه را بهبود مي بخشد

تحقيقات نشان داده است كه عصاره تخم كدو مي تواند عملكرد مثانه را در دستگاه ادراري بهبود بخشد و بدن را از هرگونه عفونت يا اختلال ناشي از مواد مغذي و مواد شيميايي گياهي موجود در تخمه كدو محافظت كند.

5. استحكام استخوان ها

دانه كدو تنبل حاوي مقدار كمي كلسيم و روي است كه براي حفظ توده استخواني مفيد است و مي تواند براي از دست دادن توده استخواني يا پوكي استخوان مفيد و مثر باشد. علاوه بر اين ، افرادي كه به طور مرتب روي مصرف مي كنند در سنين بالا كمتر دچار پوكي استخوان مي شوند.

6. پيشگيري از تصلب شرايين

اسيدهاي چرب موجود در تخمه كدو مي تواند از ورود كلسترول به عروق جلوگيري كند ، به اين معني كه ديواره عروق ضخيم مي شود. ضخيم شدن ديواره شريان باعث افزايش فشار خون و افزايش خطر بيماري هاي قلبي مي شود.

7. از آرتروز جلوگيري مي كند

اين دانه هاي مغذي داراي خواص درماني هستند كه نشان مي دهد التهاب را در بدن كاهش مي دهد و اثرات مشابهي با داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي مانند ايندومتاسين دارد. اين دانه ها از مفاصل در برابر آرتروز محافظت مي كنند و داراي خواص ضد التهابي هستند و در صورت بروز آرتروز درد را كاهش مي دهند.

8. بهبود روحيه

اگر مي خواهيد روحيه خود را تحريك كنيد ، فقط يك مشت دانه كدو تنبل را به عنوان ميان وعده بخوريد يا آن را با غذاي مورد علاقه خود مخلوط كنيد. تخمه كدو حاوي آمينو اسيدهاي شبيه تريپتوفان است كه باعث افزايش توليد سروتونين مي شود. اين دانه ها هورمون سروتونين را افزايش مي دهند كه باعث مي شود افراد احساس خوبي داشته باشند و روحيه خوبي در بدن ايجاد كنند.

9. تسريع روند بهبود زخم

تخمه كدو حاوي پروتئيني به نام بلوك ساختمان بدن است و براي ترميم بافت بسيار مفيد است. سلولهاي شكسته در بدن با سلولهاي جديدي جايگزين مي شوند كه در حضور پروتئين ها و اسيدهاي آمينه تشكيل مي شوند. به همين دليل است كه دانه كدو تنبل براي بهبود زخم مفيد است.

10. جوانسازي و حفظ سلامت پوست

تخمه كدو حاوي ويتامين C ، ويتامين E و ساير مواد شيميايي گياهي است كه داراي خواص آنتي اكسيداني هستند و باعث آسيب به پوست و علائم پيري مانند چين و چروك و بثورات پوستي مي شوند.

به عفونت هاي انگلي را از بين ببريد

بوميان آمريكا از تخمه كدو به عنوان دارويي براي كرم هاي نواري و ساير بيماري هاي انگلي استفاده مي كردند. مطالعات بعدي نشان داده است كه دانه كدو تنبل در كاهش رشد انگل ها و كاهش عفونت ناشي از آن در انسان و همچنين حيوانات مثر است.

به بهبود سلامت مغز

مغز نيز مانند ساير قسمت هاي بدن به مواد مغذي نياز دارد. تخمه كدو حاوي برخي اسيدهاي چرب از جمله امگا 3 و امگا 6 است كه از سلول هاي مغزي در برابر آسيب محافظت مي كند و مي تواند عملكرد آنها را بهبود بخشد.

13. سطح قند خون را پايين بياوريد

مطالعات روي حيوانات نشان داده است كه كدو تنبل ، تخمه كدو ، پودر تخم كدو و آب كدو مي توانند قند خون را كاهش دهند. اين امر به ويژه براي افراد مبتلا به ديابت كه ممكن است در كنترل سطح قند خون خود دچار مشكل شوند اهميت دارد.

بسياري از مطالعات نشان داده اند كه مصرف آب كدو تنبل يا پودر تخم آن باعث كاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع 2 مي شود. محتواي بالاي منيزيم در دانه كدو تنبل ممكن است مسئول تأثير مثبت آن بر ديابت و اين خواص تخمه كدو باشد.

يك مطالعه مشاهده اي بر روي بيش از 127000 نفر نشان داد كه رژيم غذايي غني از منيزيم با 33 درصد كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در مردان و 34 درصد كمتر در زنان مرتبط است.

عوارض دانه كدو تنبل و نكاتي در مورد مصرف آن

تا به امروز ، هيچ موردي پس از مصرف تخمه كدو گزارش نشده است و استفاده از آن براي همه ، از جمله زنان باردار و شيرده بي خطر است. اين مي تواند به دليل داشتن پروتئين باعث ايجاد برخي واكنش هاي آلرژيك شود ، اما بسيار نادر است. براي بهره مندي از مزاياي دانه كدو تنبل ، اين توصيه ها را در نظر بگيريد و از كيفيت دانه هاي كدو اطمينان حاصل كنيد:

– تخمه كدو هميشه در فروشگاه ها موجود است. فقط تاريخ انقضا را بررسي كنيد يا مطمئن شويد كه بيش از يك سال در فروشگاه نيست.

– مي توانيد دانه هاي كدو تنبل را از بازار خريداري كنيد ، اما حتي اگر نتوانيد آنها را بخريد ، مي توانيد به راحتي آنها را در خانه معطر كنيد. براي انجام اين كار ، تفاله بذر را تميز كنيد و بگذاريد يك شب روي سيني پوشيده از كاغذ خشك شود. روز بعد ، دانه ها را روي سيني پهن كرده و حركت دهيد. وقتي كاملاً خشك شد ، در فر با دماي 75 درجه سانتي گراد به مدت 15 تا 20 دقيقه قرار دهيد.

به ياد داشته باشيد كه بذرها را بمدت طولاني به جاي مدت كوتاهي در دماي پايين نگه داريد. فرآيند پخت آهسته تخمه كدو باعث حفظ روغن هاي ضروري و مواد مغذي مي شود.

– مي توانيد دانه هاي كدو بو داده را در ظرف بسته به مدت چند ماه نگهداري كنيد. بهتر است بدانيد كه بهترين زمان استفاده از تخمه كدو تا دو ماه پس از پخت است. مي توانيد دانه كدو تنبل را مستقيماً بخوريد يا آن را به غذاهاي مورد علاقه ، سالاد ، كيك ، بستني و ساير غذاهاي مورد علاقه خود اضافه كنيد.

انتهاي پيام

خواص کدوحلوایی برای بدن

1- سرشار از آنتی اکسیدان

کاروتنوئیدها یا همان رنگدانه های موجود در کدو حلوایی از سلول های بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. کدو حلوایی هم درست مثل هویج منبع غنی بتاکاروتن، آلفا کاروتن و بتا کریپتوزانتین است. بدن شما بعد از دریافت بتاکاروتن آن را تبدیل به ویتامین A می کند و بدین ترتیب عملکرد سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد.

2- محافظت از چشم

همانطور که گفتیم کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. فقط با مصرف حدود یک فنجان کدو حلوایی می توانید دو برابر نیاز روزانه بدنتان به ویتامین A را تامین کنید. این ویتامین مهم و ضروری به حفظ و بهبود حس بینایی کمک می کند و علاوه بر بهبود سلامتی دندان ها و استخوان ها خطر ابتلا به بیماری دژانتیو چشم که یکی از علل کوری در جهان است را هم کاهش می دهد.

3- بهبود سیستم گوارشی

فیبر موجود در کدو حلوایی در تنظیم قندخون، کلسترول و حرکات طبیعی روده موثر است. همه می دانیم که فیبر به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. از سوی دیگر فیبر موجود در کدو حلوایی موجب پر کردن معده میشود و باعث تاخیر در احساس گرسنگی می شود و جلوی پرخوری تان را می گیرد. اگر رژیم لاغری دارید استفاده از کدوحلوایی را فراموش نکنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.