تاثير كرونا بر مبتلايانِ آلزايمر/ راهكارهاي تعويق در زوال عقل

اطلاعات جامع تخصصي ويلاهاي ايران و جهان را از اين مرجع دنبال كنيد.

تاثير كرونا بر مبتلايانِ آلزايمر/ راهكارهاي تعويق در زوال عقل

۷ بازديد

با شيوع بيماري عروق كرونا ويروس قلب ، توجه به بيماريهاي غير واگير مانند ديابت ، فشار خون بالا ، آلزايمر و غيره نسبت به گذشته كاهش يافت. موضوعي كه قطعاً نتايج درازمدت به همراه خواهد داشت. به گفته مقامات مربوطه ، وضعيت فعلي بيماري و از دست دادن حافظه در بيماران مبتلا به زوال …

تاثير كرونا بر مبتلايانِ آلزايمر/ راهكارهاي تعويق در زوال عقل https://moonnews.ir/تاثير-كرونا-بر-مبتلايانِ-آلزايمر-راهك/ Tue, 21 Sep 2021 00:36:13 0000 سلامت و دانش https://moonnews.ir/تاثير-كرونا-بر-مبتلايانِ-آلزايمر-راهك/ با شيوع بيماري عروق كرونا ويروس قلب ، توجه به بيماريهاي غير واگير مانند ديابت ، فشار خون بالا ، آلزايمر و غيره نسبت به گذشته كاهش يافت. موضوعي كه قطعاً نتايج درازمدت به همراه خواهد داشت. به گفته مقامات مربوطه ، وضعيت فعلي بيماري و از دست دادن حافظه در بيماران مبتلا به زوال …

با شيوع بيماري عروق كرونا ويروس قلب ، توجه به بيماريهاي غير واگير مانند ديابت ، فشار خون بالا ، آلزايمر و غيره نسبت به گذشته كاهش يافت. موضوعي كه قطعاً نتايج درازمدت به همراه خواهد داشت. به گفته مقامات مربوطه ، وضعيت فعلي بيماري و از دست دادن حافظه در بيماران مبتلا به زوال عقل و آلزايمر قابل مقايسه با شيوع بيماري عروق كرونا ويروس قلب نيست.

به گزارش ماه نيوز ، بيماري آلزايمر و زوال عقل بيماريهاي غيرواگير هستند كه بيشترين مشكلات را براي افراد با فرد ، مراقبين و سن ايجاد مي كنند ، و وقتي بيان اين بيماري در همه جوامع ، به ويژه در كشورهاي خاورميانه شرم آور است. تشخيص به راحتي امكان پذير نيست و فرد مبتلا به آلزايمر در خانه مي ماند و تماس اجتماعي كمتري خواهد داشت و مراقبين درجه يك آنها نيز مانند افسردگي دچار مشكل مي شوند.

از سوي ديگر ، اگر در بيان بيماري شرم آور نباشد ، مي توانيم بيماري را زود تشخيص داده و درمان را آغاز كنيم. هر سال ، تشخيص زودهنگام منجر به تاخير پنج ساله در بيماري آلزايمر مي شود كه منجر به كيفيت بهتر زندگي مي شود. بايد بدانيم كه بيماري آلزايمر فقط بيماري يك فرد نيست ، بلكه با تأثيرات آن بر جامعه مي توان گفت بيماري جامعه است.

البته بايد بين بيماري آلزايمر و زوال عقل تفاوت قائل شويم. دمانس يك اختلال برگشت پذير حافظه است كه به دلايل مختلفي مانند كم كاري تيروئيد يا پركاري تيروئيد ، افسردگي ، مصرف داروهايي كه بر مغز تأثير مي گذارد و غيره ايجاد مي شود. تشخيص زودهنگام و درمان زوال عقل مي تواند به معكوس شدن بيماري كمك كند ، اما بيماري آلزايمر برگشت پذير است و درمان قطعي وجود ندارد ، اما ما مي توانيم آن را با درمان زودهنگام تا حد زيادي كنترل كرده و شروع يك اختلال ثانويه را به تاخير بيندازيم.

اهميت پيگيري و شروع درمان اين بيماري از آن جهت اهميت دارد كه به گفته وزارت بهداشت ، زوال عقل در حال حاضر هفتمين علت اصلي مرگ و مير در همه بيماري ها و يكي از علل اصلي ناتواني و وابستگي به سالمندان در سراسر جهان است.

از اين طريق معصومه صالحي ، مديرعامل انجمن آلزايمر ايران در گفت وگو با ماه نيوز وي با اشاره به شعار امسال روز جهاني آلزايمر با عنوان “اهميت زوال عقل و تشخيص زودهنگام” را بيان كرد: هر ساله تشخيص زودهنگام اين بيماري مشكلات ناشي از اين بيماري را به مدت 5 سال به تأخير مي اندازد.

وي در مورد مشكلات و تاثيرات بيماري عروق كرونا ويروس بر افراد مبتلا به زوال عقل و بيماري آلزايمر گفت: كوويد 19 ارتباطات اجتماعي را كاهش مي دهد و از طرفي بيماري كرونا ويروس قلب سيستم عصبي محيطي و مغز را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. افراد مبتلا به آلزايمر و زوال عقل در دو سال و نيم گذشته بسيار كمتر از خانه خارج شده اند ، روابط آنها بسيار كمتر است و حتي در صورت نداشتن عروق كرونا ويروس ، تحت تأثير اين بيماري قرار گرفته اند.

وي افزود: بر اساس تحقيقات انجمن جهاني آلزايمر ، شيوع زوال عقل و همچنين تأثير كوويد بر زوال عقل بسيار زياد است كه در آينده مشخص مي شود. بنابراين ، تا آنجا كه ممكن است ، ما بايد با رعايت پروتكل هاي بهداشتي با سالمندان تعامل داشته باشيم و بتوانيم آنها را به مكان هاي خلوت ببريم و بيشتر با آنها تعامل داشته باشيم تا بتوانند بيشتر با ديگران تعامل داشته باشند.

وي با تأكيد بر اينكه افراد مسن يا افراد مبتلا به زوال عقل را بايد توصيف و با دقت به آنها مراجعه كرد ، گفت: اين توصيه داده شده است زيرا اين افراد ممكن است علاوه بر زوال عقل بيماري هاي زمينه اي ديگري نيز داشته باشند. مركز توانبخشي رواني انجمن ما از زمان تاجگذاري بسته يا تا حدي بسته شده است ، به همين دليل ما ديديم كه متأسفانه اين بيماري به برخي از مراجعين ما سرايت كرده است و آنها حتي روي تخت افتاده اند.

وي افزود: در برخي موارد استرس ناشي از بيماري عروق كرونا ويروس مي تواند باعث اختلال شناختي موقتي و زوال عقل در افراد مسن شود ، اما اگر بيماري در آنها از قبل شروع شده است و آنها پايه اي دارند ، احتمال ابتلا به بيماري عروق كرونا ويروس قلب نيز افزايش مي يابد. “

صالحي در پاسخ به اين سوال كه براي پيشگيري از زوال عقل چه اقداماتي مي توان انجام داد ، گفت: تغيير در شيوه زندگي مهمترين عامل پيشگيري از آلزايمر است. چاقي يكي ديگر از عوامل م inثر در بيماري آلزايمر است كه در افزايش استفاده از فست فودها ، غذاهاي چرب ، عدم فعاليت بدني و غيره بيش از پيش شايع است. بنابراين ، تا آنجا كه ممكن است ، بايد به تغذيه و فعاليت بدني توجه شود. از طرفي سيگار كشيدن جريان خون را در مغز مختل مي كند و يكي ديگر از عوامل م inثر در زوال عقل و آلزايمر است. ورزش كردن نيم ساعت در روز براي افراد مسن بسيار مهم است.

وي با اشاره به اينكه خطر افسردگي در سنين بالا نسبت به ساير دوره هاي زندگي افزايش مي يابد ، گفت: با فوت همسر ، خروج فرزندان ، تغيير محل زندگي و … كه باعث تنهايي در سالمندان مي شود ، خطر بيماري آلزايمر افزايش مي يابد. “اين توصيه قوي ما براي جذب اين افراد به سمت كار گروهي ، به ويژه كارهاي خيريه است ، تا فرد احساس رضايت و خوشحالي كند. در عين حال ، آنها بايد منابع مغزي خود را افزايش دهند و سعي كنند چيزهاي جديدي مانند شعر ، هنر و زبان جديد را بياموزند ، يا معماها و جداول را حل كنند.

وي درباره نقش وراثت در ايجاد آلزايمر گفت: وراثت 10 تا 15 درصد در ايجاد آلزايمر م effectiveثر است ، اما كساني كه داراي خانواده آلزايمر هستند سعي مي كنند فرزندان خود را از كودكي سالم تربيت كنند. از پرتاب و نگه داشتن خودداري كنيد. نوزاد و نوزاد تا به مغز ضربه نزنند. از طرف ديگر ، بروز افسردگي در جوانان يا پيرها عاملي در ايجاد زوال عقل خواهد بود.

وي افزود: ما 52 ميليون مبتلا به زوال عقل در جهان داريم و اكنون در ايران حدود يك ميليون نفر مبتلا به زوال عقل داريم و پيش بيني مي شود تا سال 2050 تعداد مبتلايان به زوال عقل در جهان به 139 ميليون نفر و در ايران برسد. 3 ميليون نفر. “برسيد.

وي در پايان گفت: “يكي از دستاوردهاي مهم كشور تصويب سند ملي دمانس بين سالهاي 1400 تا 1405 است كه حدود 5 سال در وزارت بهداشت آن را دنبال كرديم. امسال خوشبختانه در دانشگاه هاي پزشكي..

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.