سفرنامه مكه مكرمه – ماه نيوز

اطلاعات جامع تخصصي ويلاهاي ايران و جهان را از اين مرجع دنبال كنيد.

سفرنامه مكه مكرمه – ماه نيوز

۸ بازديد

“با بررسي چندين مقصد سفر ، ما به اين سوال پاسخ داده ايم كه در اين 1400 سال و كعبه چه تغييراتي در حج انجام شده است.” به گزارش ماه نيوز ، اين روزنامه جام جم وي نوشت: “بوئينگ بسيار جذاب 7 747-300 ، چندين برابر بيشتر از تعداد هواپيماهايي كه يك مسافر در سفرهاي …

سفرنامه مكه مكرمه – ماه نيوز https://moonnews.ir/سفرنامه-مكه-مكرمه-ماه-نيوز/ ماه نيوز Wed, 21 Jul 2021 13:18:13 0000 عمومي https://moonnews.ir/سفرنامه-مكه-مكرمه-ماه-نيوز/ “با بررسي چندين مقصد سفر ، ما به اين سوال پاسخ داده ايم كه در اين 1400 سال و كعبه چه تغييراتي در حج انجام شده است.” به گزارش ماه نيوز ، اين روزنامه جام جم وي نوشت: “بوئينگ بسيار جذاب 7 747-300 ، چندين برابر بيشتر از تعداد هواپيماهايي كه يك مسافر در سفرهاي …

“با بررسي چندين مقصد سفر ، ما به اين سوال پاسخ داده ايم كه در اين 1400 سال و كعبه چه تغييراتي در حج انجام شده است.”

به گزارش ماه نيوز ، اين روزنامه جام جم وي نوشت: “بوئينگ بسيار جذاب 7 747-300 ، چندين برابر بيشتر از تعداد هواپيماهايي كه يك مسافر در سفرهاي خود با هواپيماهاي داخلي ايران ديده است. به همين دليل مسافراني كه با فرودگاه هاي خارجي سفر نمي كنند اين اولين شگفتي قديمي تر است زن و مردي كه قرآن و كليدهاي آن را در كيسه گذاشته اند و به عمره يا حج مي روند. مي توان شخصي را تعريف كرد كه پولش رشد مي كند و در طول سفر به اروپا به مدت يك ماه در صحراي عرفات سفر مي كند. زن و مردي كه كارخانه را براي فرزندان جانشين خود ترك كردند و اكنون چندين بار در سال ، به مهمانان خارجي آنچه را براي صبحانه مي خورند پاسخ دهند. اما پيرمرد و پيرزني كه بازنشسته شده اند و آرزوي رضايت حداكثري را دارند ، و چه كسي آرزو مي كنم از خانه خدا بازديد كنم ، براي چندين دهه ديه كامل داشته باشم پرداخت و در دسترس قرار دادن خود براي سفر وحي. يك مرد مسن و يك زن مسن كه ميزبان هواپيمايي جنوبي عربستان سعودي است ، در پاسخ به يك زن آسياي شرقي ، مي پرسد: آنها نمي دانند چه بگويند. بوئينگ 7-37-300 براي آن مانيتورهاي درجه يك مانيتورينگ درجه يك و خارج از هوا شوك آور است. “مرغ گوشتي” و “سلام آقاي صلوات راننده!” تركيبي از. اختلافاتي كه فقط در سفر حج مي توان مشاهده كرد. حدود نيم ساعت سفر از تهران به مدينه يا جده. حالا همه چيز فرق كرده است. اكنون زائران ايراني مي توانند نماز عصر را در مسجد همسايه خود و نماز عصر را در مسجد پيامبر اقامه كنند. اتفاقي كه صد سال پيش افتاد مانند يك رويا بود. وقتي امام معصوم در حديثي درباره وضعيت آخرالزمان مي گويد ، زنان در آخرالزمان به تنهايي بين كشورها سفر مي كنند و اصحاب از اين ماجرا بسيار متعجب شدند ، هيچ كس تصور نمي كرد كه فاصله هوايي تهران تا مدينه فقط دو ساعت باشد و سي دقيقه تورها هميشه راويان قابل اطمينان تري از زندگي نامه ها يا داستان ها هستند. بنابراين ، مقاصد سفر حج همچنين اطلاعات مفصلي در مورد مقدار و كيفيت اين سفر زيارتي در سالهاي مختلف به ما مي دهند. در اين گزارش مسيري را كه بسياري از حجاج و زائران حج در دوره هاي مختلف تاريخي طي كرده اند مورد بررسي قرار داده ايم. قسمت گسترده و مهم اين گزارش نتيجه مصاحبه با سهيل كريمي ، مستندساز ، روزنامه نگار و پژوهشگر است.

حج ، خاستگاه تاريخ عاشقان

ايجاد تقويم هجري قمري ، همانطور كه از نامش پيداست ، براساس مهاجرت و سفر از مكه به شهر رسول خدا است. با اين حساب ، اگر آنها تقويم تقويمي براي عشق و آزادي بسازند ، بايد با سفر حج در سال 60 هجري قمري شروع كنند. سفر حججي ، سفر وي توسط راوي اي نوشته شد كه بعداً به عنوان بيانيه قتل معروف شد. يك انتهاي داستان سفر به گونه اي جمع آوري شده است كه نام سفر به قتل مي رسد ، قابل درك است كه اين سفر يك سفر معمولي نيست. سال 60 آه ، اگر روزنامه ها منتشر مي شدند ، خبر درگذشت معاويه بن ابي سفيان مي توانست مهمترين عنوان سال باشد.

پسر شرور وي نامه اي به حاكم مدينه نوشت و خود را خليفه بعدي اعلام كرد و مسئوليت بيعت گرفتن از حسين پسر علي (ع) را به او سپرد. ارادت عمومي در حضور مردم. اولين گزيده هاي اعتراض فرستاده شده از خانه حسين بن علي (ع) و از آنجا به قصر دمشق از نامه عصر آمده است كه يا از حسين بيعت مي گيرند يا او را مي كشند! تاريخ مي نويسد كه اگر حسين در مدينه به شهادت مي رسيد ، شهادت او در زمان او متزلزل نمي شد و بنيان دولت بنيامين پابرجا مي ماند ، اما وقتي نيروهاي حاكم مدينه به بيت امام رفتند ، آنها با او همراه شدند. همه خانواده اش جايي كه؟ زيارت حج. راوياني كه اين سفر را نوشتند گواهي مي دهند كه اين زيارت فقط معنوي و زيارتي نبوده است. اولين تفاوت در اين بود كه كاروان به جاي ذيحجه ، شعبان به مكه رسيد.

تفاوت بعدي اين است كه راويان نوشتند كه برادر امام در مكه مكرمه به او توصيه كردند اگر مي خواهي از ديدارهاي ياميد در امان باشي از اينجا به يمن سفر كند. شما در كوههاي يمن و تحت حمايت شيعيان در امان خواهيد بود ، اما امام قبول نكرد و براي سفرنامه نويسان توضيح داد كه اين سفر يك اعتراض است ، عصيان عليه ظلم. تفاوت بارز ديگر اين سفر با سفرهاي معمول حج ، بي نقص بودن طواف بود. آنها در سه ماهه چهارم ترم امام طواف را ترك كردند و رفتند تا قبله ديگري براي عاشقان بسازند.

40 سال بيدار شدن

“من به جاججانان رفتم و مدام شراب مي نوشيدم … يك شب خواب ديدم كه كسي به من گفت: چقدر مي خواهي از اين شراب بخوري تا مردم خرد خود را از دست بدهند؟ خوب است اگر زرنگ باشي.” براي افزايش خرد و شعور شما. بايد چيزي بپرسم … گفتم: “اين را از كجا بياورم؟”

اين جملات را ناصر خسرو قبادياني در سفر حج روايت كرده است. ناصر خسرو در داستان حج مي نويسد كه 40 سال علوم زيادي را خوانده است ، اما روحاني بود و مشروبات الكلي نمي نوشيد. در سن 40 سالگي به وي پيشنهاد شد و پس از آن به شهر مرو نقل مكان كرد و در آنجا كار كرد. او اين ر dreamيايي را كه در مرو شنيده بود مي بيند و به گفته خودش ، روز بعد با خودش مي گويد: “تو از روياي دوشين بيدار شدي ، حالا وقت آن است كه از روياي 40 ساله ات بيدار شوي …” اتفاق مي افتد ؛ سفري كه حدود هفت سال طول مي كشد.

مسيري كه ناصر خسرو در اين سفر طي كرده جالب توجه است. او مسير مصر را انتخاب مي كند و با دانشمندان مختلف مصري ملاقات مي كند و از اين بحث ها ايده برخي از كتاب هاي او شكل مي گيرد.

سفر به نوسر خسرو كه از 23 شهبان به شهر مرو در 437 ساعت شروع مي شود ، در 26 جمادي الآخر در 444 ساعت در شهر برهار به پايان مي رسد.

دوره هفت ساله اي كه دوره 40 ساله زندگي ناصر خسرو را تغيير داد و وي را به تحسين مردم و تحسين پادشاهان به نوشتن “زادولماسفرين” سوق داد.

خانم جان در مكه ماند

حدود 1 سال پيش ، سفر به ايران از زمان ناشر خسرو بسيار راحت تر بود ، اما هنوز به راحتي يك سفر 2 ساعته و 30 دقيقه اي نبود. شرح عالي آقاي شيرازي درباره سفر حج در دوره كاجار سفري بسيار جالب و خواندني است كه وي در قالب كتاب “چادرهاي خود را گذاشتيم و ديديم” منتشر كرده است. عليه خانم ملازوم خانم يكي از زنان خاندان كاجار كارمان بود كه همراه خان (كه وي نيز از بزرگان كارمان بود) و گروهي از اطرافيان به سفر حج رفت. چند نكته در اين سفر مهم به نظر مي رسد. اول از همه ، با عدم تمايل اوليه عليا خانم به همراهي او در اين سفر و خداحافظي و درخواست اجازه از نزديكانش ، به نظر مي رسد در آن زمان ، اگر كسي تصميم به سفر در سفر حج بگيرد ، ممكن است يك گوشه ذهن او اين فكر را بكند اين سفر برگشت پذير خواهد بود و او هرگز ديگر سرزمين مادري خود را نخواهد ديد. ترس از مرگ هميشه در جاده با مسافران بوده است ، كه بي دليل نيست. طول سفر ، حضور سارقان و سارقين ، عدم امنيت تجهيزات دريايي و ساير موارد دست به دست هم داد تا به مسافران توضيح دهد كه اين سفر به زندگي پس از مرگ است. به نظر مي رسد به همين دليل است كه او در ميان ما ايرانيان شناخته شده است كه “هر كس كه حج خود را بپذيرد ، نمي تواند زنده بماند!”

مسير ناوگان عالي آقاي شيرازي براي مخاطبان امروز كه مي توانند بليط هواپيما را بصورت آنلاين رزرو كنند ، كمي دور از ذهن به نظر مي رسد. كاروان حج از كرمان عازم هند در سواحل خليج فارس شدند. اين كشتي در سواحل بمبئي فرود آمد و در بمبئي حجاج ايراني با حجاج هند مخلوط شدند و سفر طولاني به جنوب يمن در حوالي باب المندب را انجام دادند. بعد از اين سفر طولاني و پر زحمت ، وقتي كاروان به يمن مي رسد ، امروز گفته مي شود ، گذرنامه را چك كنيد! همه ناوگان در جايي نزديك به يمن قرنطينه شده اند. اين روزها كه دنيا از بيماري بيماري كرونا قلب رنج مي برد و مسافران ديگر به دليل دستورالعمل سفر بايد به مدت دو هفته در كشور مقصد منزوي شوند ، بيشتر اين قسمت از سفر را مي فهميم ، اما كاروان حجاج يمني قرنطينه شده است. برخلاف قرنطينه در هتل هاي تهويه مطبوع ، بنزين نبود. عليه خانم ، ناپديد شدن در چادرهاي بدون امكانات در گرماي صحراي يمن را به گونه اي توصيف مي كند كه خوانندگان را گيج كرده و باعث ايجاد احساس مي شود. نكته مهم ديگري كه بايد در اين سفر مشاهده شود اين است كه به نظر مي رسد دشواري سفر و حوادثي كه در طول مسير اتفاق مي افتد به قدري شايع است كه بر خود زيارت سايه مي اندازد؛ بنابراين در اولين برخورد با خانه خدا ، نويسنده به توصيف اينكه آنها در مسجدالحرام دعا مي كردند و مي گفتند “انشا’الله … خدا به همه بركت دهد!” او آنقدر كه خانم جوان غصه مي خورد و خداحافظي مي كند در مورد زيارت صحبت نمي كند. زن عزيز! وي در مكه درگذشت و در همان جا به خاك سپرده شد. كاروان حجاج پس از انجام حج از عتبات برگشته و كارمان پس از يك سال و چند ماه برمي گردد.

مكه مسطح گاز

سفرهاي حج با وسايل نقليه زميني و جاده اي در ايران قبل از انقلاب معمول بود.

در روزهايي كه عراق و عتبات سفر مي كردند ، علي رغم خطرات زيادي كه عراق و اين مسير به دنبال داشت ، كساني كه به كربلا و نجف سفر مي كردند متقاعد شده بودند كه اكنون كه مي توانند به اينجا بيايند ، قطعاً مي توانند بروند و اين اطمينان مثمر ثمر.

در سفر جلال آل احمد نيز مسير زميني به مكه را مي بينيم. بسته به تأثير برادرش در ميان دانشمندان سعودي ، به عراق و عربستان سعودي رفت. سفر جلال آل احمد عليا كو. سفر شيرازي بسيار راحت تر بود و چند ماه بيشتر طول نكشيد. “نتيجه اين سفر كتاب سفر جلال آل احمد به نام خاسي در ميكات بود.”

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.