سيد اكبر ميرزافري با اشاره به افزايش تعداد شعرهاي مذهبي در سال هاي اخير مي گويد: به دليل همين كميت نمي توان گفت كيفيت پايين آمده است. البته اين شعرها حاوي تعداد زيادي از شعرهاي مصرفي است ، اما علاوه بر اين ، شعرهايي كه به ارتباط ادبي مي رسند و تا حدودي ثبات دارند …
نگاهي به شعرهاي مذهبي و مداحيها https://moonnews.ir/نگاهي-به-شعرهاي-مذهبي-و-مداحيها/ ماه نيوز Tue, 04 May 2021 20:10:38 0000 هنري و فرهنگي https://moonnews.ir/نگاهي-به-شعرهاي-مذهبي-و-مداحيها/ سيد اكبر ميرزافري با اشاره به افزايش تعداد شعرهاي مذهبي در سال هاي اخير مي گويد: به دليل همين كميت نمي توان گفت كيفيت پايين آمده است. البته اين شعرها حاوي تعداد زيادي از شعرهاي مصرفي است ، اما علاوه بر اين ، شعرهايي كه به ارتباط ادبي مي رسند و تا حدودي ثبات دارند …
سيد اكبر ميرزافري با اشاره به افزايش تعداد شعرهاي مذهبي در سال هاي اخير مي گويد: به دليل همين كميت نمي توان گفت كيفيت پايين آمده است. البته اين شعرها حاوي تعداد زيادي از شعرهاي مصرفي است ، اما علاوه بر اين ، شعرهايي كه به ارتباط ادبي مي رسند و تا حدودي ثبات دارند نيز توليد مي شوند كه تعداد آنها كم است.
اين شاعر در گفت وگو با ماه نيوز ، درباره وضعيت و سطح كيفي اشعار علوي اظهار داشت: در سال هاي اخير تعداد اشعار مذهبي از جمله اشعار علوي و عاشورا افزايش يافته و تعداد آنها نسبت به قبل از انقلاب افزايش يافته است ، اما نكته اين است كه ما نمي توانيم بگوييم به دليل كاهش كيفيت. من فكر نمي كنم البته ، اين شعرها حاوي تعداد زيادي از شعرهاي مصرفي است ، يعني شعرهايي كه براي ستايش و گرم كردن خانه نوشته شده اند. شاعران تحسين برانگيز زيادي هستند كه شعرهاي خودشان را مي گويند. اما علاوه بر اين جريان كه جريان غالب است ، از نظر ادبي نيز ارتباط دارد و شعرهايي را توليد مي كند كه به نوعي به ثبات مي رسند كه طبيعتاً تعداد آنها كمتر است. اما اين واقعيت كه هميشه بوده است ، شعرهاي زيادي توليد مي شود ، اما تعداد كمي از شعرها هستند كه آنلاين ماندگاري داشته باشند. در مورد شعر علوي هم همين طور است.
وي همچنين درباره شعرهاي به كار رفته در سخنراني ها گفت: وقتي از اين منظر وارد شعر مي شويم و از آنچه مردم به راحتي با آنها ارتباط برقرار مي كنند به عنوان معيار شعر آن زمان استفاده مي كنيم ، طبيعتاً اشتباه كرده ايم. واقعيت اين است كه من به هيچ وجه نمي توانم به اين شعرها اعتراض كنم ، زيرا برخي افراد با اين شعرها ارتباط دارند و ما حق كمي داريم كه بگوييم چرا شما اين اشعار را مي گوييد. اگر شعر داراي يك مشكل ايدئولوژيك باشد ، متولياني دارد و آنها به آن اشاره مي كنند. اين شعرها توليد مي شود و مردم به آنها گوش مي دهند. اين نوع مخاطب شعر بايد از مخاطب جدي شعر جدا باشد و اگر تغييري ايجاد كنيم جاي نگراني نيست. مانند ساير رشته ها ، سينما و تئاتر ، كساني كه كارهاي جدي انجام مي دهند ، اگر سعي كنند تريبون خود را بدست آورند و كار خود را در مقابل مردم تعريف كنند ، راه خود را مي روند. اما متوليان فرهنگ بايد بدانند كه شعر ماندگار چيست و شعري كه بايد براي آن ارزش قائل شوند. والا معمولاً در اين نوع شعرها توليد مي شود ، كه بسياري از آنها بيش از يك بار استفاده نمي شود. به عنوان مثال ، شخصي در خانه از شعر استفاده مي كند ، اما همان شخص نمي تواند از آن در جاي ديگري استفاده كند و ما حتي نمي توانيم مخالفت كنيم.
ميرزافري افزود: كساني كه تريبون دارند مانند صدا و سيما و نمايندگان بايد جاي شعر را بدانند. به عنوان مثال ، در يك برنامه ادبي به ميزباني شبكه 4 ، نبايد به اين نوع شعر اداي احترام كنيم. تريبون بايد مشتي سخنران و شعر ادبي داشته باشد.
وي در مورد تأثير رسانه ها در ترويج شعر ضعيف گفت: اساساً رسانه هاي مردمي به طور حتم روي سليقه مردم تأثير مي گذارند و كار رسانه اين است كه دست مخاطب را بگيرند و او را بالاتر ببرند ، نه با مخاطب و گاهي زير سطح “مخاطب حركت مي كند. واقعيت اين است كه با وجود بسياري از رسانه هاي ديگر به غير از راديو و تلويزيون ، با همه اعتراضاتي كه به ما وارد مي شود ، گسترده ترين و تأثيرگذارترين رسانه است و متوليان آن بايد در شعر ، فيلم و انتخاب دقت بيشتري داشته باشند تا سطح موسيقي و مخاطب. با فرض اينكه راديو و تلويزيون براي مخاطب موسيقي دستي پخش مي كند ، اگر بعداً بخواهد موسيقي عالي پخش كند ، شنيدن آن براي مخاطب مشكل است و در واقع مخاطب به آن عادت نمي كند. بسياري از اين موارد قابل آموزش هستند. يا فرض كنيد شخصي در خانواده اي تحصيل كرده بزرگ مي شود كه به موسيقي واقعي گوش مي دهد و هنگام پخش موسيقي خياباني خسته نمي شود. صدا و سيما در كل خود از اين عملكرد برخوردار است و اگر به آن توجه نكند ، مخاطبان خود را به سطح فعلي خود مي رساند.
ميرزافري درباره مضامين تكراري و مشابه در شعر آييني نيز گفت: طبيعتاً وقتي هر شاعر به سراغ موضوعي مي رود ، اولين چيزي كه به ذهن او خطور مي كند همان چيزهايي است كه به ذهن عوام مي رسد ، اما اگر در آن سطح باشد كار چيز ديگري است. يعني وظيفه هنر است. همچنين متفاوت است و شعري كه مي گويد ادعا مي كند چيز متفاوتي را گفته است كه ديگري نگفته است ، حتي اگر به طور مكرر در مورد موضوع پيش برود ، بايد ديدگاه خود را تغيير دهد. اگر 10 نفر متوجه تفاوت تقسيم كننده حضرت علي (ع) شدند ، اين شاعر بايد متفاوت به آن نگاه كند و معناي ديگري از آن ببيند و اگر اين اتفاق نيفتد ، به جايي نمي رود و در ورطه تكرار نمي افتد. .
انتهاي پيام